Hvorfor:
Formålet med et sokratisk seminar er å oppnå en dypere forståelse av ideer og verdier i en tekst. På seminaret stiller deltakerne systematisk spørsmål og undersøker problemstillinger og prinsipper relatert til det bestemte innholdet, og artikulerer ulike synspunkter.
- Det hjelper med utviklingen av kritisk tenkning.
- Det trener studentene å tenke raskt.
- Det gjør det nødvendig for studentene å komme forberedt ogvære oppmerksomme.
Denne læringsaktiviteten vil fungere best i et læringsmiljø der studentene er komfortable med å snakke i plenum. Les mer om aktiviteter i #fellesskap.
Hvordan:
1: Forbered studentene med forventninger til deltakelse før seminaret.
2: Gi studentene seminarspørsmål på forhånd. Tilby en blanding av obligatoriske og valgfrie seminarspørsmål.
3: Åpne seminaret med et round robin-spørsmål, en sekvens eller serier som involverer deltakelse fra alle i en gruppe.
4: Bli komfortabel med det ukomfortable.
5: Tilrettelegg, ikke dominer.
6: Gi tid til refleksjon etter seminaret:
- Hva syntes du var det mest interessante med dagens seminar?
- Hva syntes du var mest overraskende?
- Var det noe som fikk deg til å endre mening eller tenke dypere? Hva, hvordan og hvorfor/hvorfor ikke?
- Hva bidro du med på dagens seminar? Vær spesifikk.
- Hva kan du gjøre annerledes på vårt neste seminar? Vær spesifikk.
Kilder:
- Socratic Seminars: Building a Culture of Student-Led Discussion
- Crafting and Conducting a Successful Socratic Seminar
- Understanding the Socratic Method of Teaching
Why:
The objective of a Socratic Seminar is to achieve a deeper understanding about the ideas and values in a text. In the Seminar, participants systematically question and examine issues and principles related to a particular content, and articulate different points-of-view.
- It helps develop critical thinking skills.
- It trains students to think quickly.
- It makes it necessary for students to be prepared and attentive.
This learning activity will work best in a learning environment where students are comfortable to speak in public. Read more about #community activities.
How:
1: Prepare students with expectations for participation before the seminar.
2: Provide students with seminar questions in advance. Offer a mix of required and optional seminar questions.
3: Open the seminar with a round robin question, a sequence or series that involves the participation of everyone in a group.
4: Get comfortable with the uncomfortable.
5: Facilitate, don’t dominate.
6: Allow time for reflection after the seminar:
- What did you find most interesting about today’s seminar?
- What did you find most surprising?
- Did anything make you change your mind or think more deeply? What, how, and why/why not?
- What did you contribute to today’s seminar? Be specific.
- What might you do differently at our next seminar? Be specific.
Sources: