Quescussion

#plenary #plenum #group-collaboration #gruppearbeid

Quescussion er, som navnet indikerer, en kombinasjon av spørsmål og diskusjon samlet som én aktivitet.
image

Hvordan:

  • Læreren/Instruktøren stiller et spørsmål eller kommer med en skriftlig uttalelse til klassen, synlig for alle studentene.
  • Det er fire grunnleggende regler for hvordan spørsmålet skal bli besvart på:
    1: Diskusjonen må være i spørsmålsform (Ingen utsagn!)
    2: En person kan kun snakke hver n-te gang.
    3: Ingen falske spørsmål (dvs. et utsagn skjult som et spørsmål. For eksempel, “mindre klasser er bedre enn større klasser, er de ikke?”).
    4: Ingen ad hominem: et angrep på noen (dvs. “en person er gal hvis de tenker slik, er de ikke?” - dette er også et skjult utsagn).
  • Ved å følge de fire reglene, virker quescussion effektivt.
  • Alle spørsmålene bør gjøres tilgjengelige, gruppert, og brukt til å bestemme studentenes eksponering og forståelse av et spesifikt tema. Det kan også bli brukt til å bestemme hvilke temaer som skal tas opp i forelesninger.
  • Ved å gjøre om diskusjonen til spørsmål, vil studentene føle at det er mindre skremmende å snakke foran en stor klasse. Samtidig er spørsmålene tentative (umulig feil) svar istedenfor fastsatte (mulig feil) svar.
  • Regelen om å snakke hver n-te gang (for eksempel 3 eller 4) skaper en variasjon av meninger og fører til refleksjon mens en venter på sin tur til å snakke.

Quescussion, as the name indicates, combines questions and discussion into one activity.

image

How:

  • The teacher/instructor asks a question or makes a written statement to the class, visible to all students.
  • There are four basic rules when responding to this prompt:
    1: Discussion has to be in question form (No statements!)
    2: A person may speak only every nth time.
    3: No fake questions (i.e., a statement disguised as a question. For example, “small classes are better than large ones, aren’t they?”).
    4: No ad hominems: an attack on someone else (i.e., “a person would be crazy if they thought that, wouldn’t they?” - this is also a disguised statement).
  • By following these four rules, the quescussion can occur effectively.
  • All questions should be made available, grouped, and used to determine students’ exposure to and understanding of a specific topic. It can also be used to determine topics to cover in each lecture.
  • By framing the discussion into questions, students feel less intimidated to speak in front of the large class. As well, the questions are tentative (impossibly wrong) responses rather than declarative (possibly wrong) responses.
  • The rule of speaking every n times (for example, 3 or 4) generates a variety of voices and allows for reflection while waiting for a turn to speak.