Inkshedding

#plenum #fellesskap

Hvorfor:
Inkshedding er en måte å gjennomføre en interaktiv “samtale” som gir studentene litt mer tid til refleksjon, som ikke krever at noen snakker, og som (derfor) ofte lar nye studentstemmer høres i klasserommet. Det lar også studentene se gjennom materiale fra en tidligere forelesning eller fra tidligere øvinger/oppgaver som forberedelse til dagens hovedaktivitet eller forelesning, men det kan også være hovedaktiviteten.

Hvordan:

  • Gi studentene opptil 3 minutter til å skrive tankene sine om et tankevekkende spørsmål på et stykke papir (studentene blir bedt om å sette navnet sitt på papiret).
  • Etter 3 minutter sender studentene oppgaven sin videre til neste person (med klokka). Mottakeren legger til kommentarer til det som er skrevet og/eller legger til egne tanker.
  • Gjenta denne prosessen minst to ganger til. Den siste runden returneres papirlappen til den opprinnelige forfatteren.

#plenary #community

Why:
Ink shedding is a way to conduct an interactive “conversation” that gives students a bit more time for reflection, doesn’t require anyone to talk, and (therefore) often allows for new student voices to enter the classroom. It also allows students to review material from a previous class or from the previous night’s homework in preparation for the day’s major activity or lecture, but it can also be the major activity.

How:

  • Give students up to 3 minutes to write their thoughts about a thought-provoking question on a piece of paper (students are instructed to put their name on the paper).
  • After 3 minutes, students pass their paper to the person clockwise to them. The receiver adds comments on what was written and/or adds to it.
  • Repeat this process at least two more times with the last round returning the paper to its original author.