Hvorfor:
La studentene representere seg selv i form av poesi.
Hvordan:
- Gi studentene en “I Am Poem”-mal, enten elektronisk eller gjennom malen nedenfor, for å skrive sine egne dikt. Gjør gjerne endringer/valg i egen(e) mal(er).
Jeg er-diktet | ||
---|---|---|
Jeg er | (to spesielle egenskaper personen eller tingen har) | |
Jeg lurer på | (noe personen eller tingen faktisk kan være nysgjerrig på) | |
Jeg hører | (en imaginær eller faktisk lyd) | |
Jeg ser | (et imaginært eller faktisk syn) | |
Jeg vil ha | (et ønske) | |
Jeg later som | (noe personen eller tingen faktisk kunne late som om de gjorde) | |
Jeg føler | (en følelse om det imaginære) | |
Jeg berører | (en imaginær berøring) | |
Jeg bekymrer meg | (noe som virkelig kan plage personen eller tingen) | |
Jeg gråter | (noe som kan gjøre personen eller tingen trist) | |
Jeg er | (første linje i diktet gjentas) | |
Jeg forstår | (noe personen eller tingen vet er sant) | |
Jeg sier | (noe personen eller tingen tror) | |
Jeg drømmer | (noe personen eller tingen faktisk kunne drømme om) | |
Jeg prøver | (noe personen eller tingen kan gjøre en innsats for å gjøre) | |
Jeg håper | (noe personen eller tingen kunne håpe på) | |
Jeg er | (den første linjen i diktet gjentas) |
- Når studentene har skrevet diktene sine, kan de dele diktene sine med andre, enten i klassen eller på nettet (f.eks. LMS eller andre nettbaserte arbeidsområder)
Why:
Let your students represent themselves in the form of poetry.
How:
- Provide students with an “I Am Poem” template, either electronically, or through the template below to write their own poems. Feel free to make changes/selections to your own template(s).
The I Am Poem | ||
---|---|---|
I am | (two special characteristics the person or thing has) | |
I wonder | (something the person or thing could actually be curious about) | |
I hear | (an imaginary or actual sound) | |
I see | (an imaginary or actual sight) | |
I want | (a desire) | |
I pretend | (something the person or thing could actually pretend to do) | |
I feel | (a feeling about the imaginary) | |
I touch | (an imaginary touch) | |
I worry | (something that could really bother the person or thing) | |
I cry | (something that could make the person or thing sad) | |
I am | (the first line of the poem is repeated) | |
I understand | (something the person or thing knows to be true) | |
I say | (something the person or thing believes) | |
I dream | (something the person or thing could actually dream about) | |
I try | (something the person or thing could make an effort to do) | |
I hope | (something the person or thing could hope for) | |
I am | (the first line of the poem repeated) |
- Once the students have completed writing their poems, students can share their poems with their classmates, either in-class or online (e.g. LMS or other online workspace)