Fishbowl

#skills-practice

Hvorfor:
Fishbowl-aktiviteten fungerer bra i store klasser der det kanskje ikke er mulig for alle å delta i samme oppgave: Studentene i fiskebollen fungerer som proxy-studenter for medstudentene sine.
De observerende studentene lærer ikke ved å gjøre oppgaven, men ved å reflektere over hvordan oppgaven blir utført.

Hvordan:

  • Instruktøren ber om fire-fem frivillige fra klassen til å tre frem for å utføre en gitt oppgave. Oppgaven kan være en fysisk prosedyre som å forberede et lysbilde for et mikroskop, eller en analytisk aktivitet som å diskutere fordeler og ulemper ved et problem.
  • Når gruppen av frivillige engasjerer seg i oppgaven (befinner seg i en “fishbowl”), observerer de andre studentene, tar notater eller vurderer ytelsen deres.
  • Instruktøren kan be de observerende studentene om å fokusere på spesifikke aspekter – for eksempel hvis studentene i fiskebollen deltar i en debatt, kan instruktøren be de andre studentene skrive ned antakelsene som disse studentene gjør. Eller, hvis oppgaven er en fysisk prosedyre, kan instruktøren be de observerende studentene om å identifisere måter oppgaven kan utføres mer effektivt, eller annerledes.
  • Etter at studentene i fiskebollen har fullført oppgaven sin, rapporterer de andre studentene om hva de observerte eller hva de lærte av å se på.

I stedet for å rapportere om det de observerte umiddelbart etter at fishbowl-oppgaven er fullført, kan studentene gjøre det på et senere tidspunkt i et digitalt diskusjonsforum.


Why:
The fishbowl activity works well in large classes where it might not be possible for everyone to engage in the same task: the students in the fishbowl act as proxy learners for their peers.
The observing students learn not by doing the task but by reflecting on how the task is being done.

How:

  • The instructor asks for four or five volunteers from the class to step forward to perform a given task. The task might be a physical procedure such as preparing a specimen slide for a microscope, or an analytic activity such as debating the pros and cons of an issue.
  • As the group of volunteers engage in the task (in a virtual “fishbowl”), the other students observe, taking notes or assessing their performance.
  • The instructor can ask the observing students to focus on specific aspects – for example, if the students in the fishbowl are engaging in a debate, the instructor might ask the other students to jot down the assumptions that those students are tacitly making. Or, if the task is a physical procedure, the instructor might ask the observing students to identify ways that the task could be performed more effectively, or simply differently.
  • After the students in the fishbowl have completed their task, the other students report on what they observed or what they learned from watching.

Instead of reporting on what they observed immediately after the fishbowl task has been completed, students could do so at a later time in an online discussion group.